Önce kirala yaşam tarzı yayılıyor. ABD’de yapılan son araştırmaya göre ülkede önce kirala sonra satın al trendi hızla güç kazanıyor.
Trend özellikle genç yetişkinlerde çok yaygın hale gelmiş durumda. Bunun tek nedeni de satın alma maliyetinin yüksek olması değil… Elbette daha ulaşılabilir bir fiyatta olması, kiralama trendinin güçlenmesinde önemli etkenlerden biri. Ancak tüketicilerin otomobilden apartman dairesine, müzik aletlerinden dizayner çantalarına ve ev mobilyasına kadar pek çok ürünü kiralamayı tercih etmesinin farklı nedenleri de var.
Credit Karma tarafından yapılan araştırmaya göre yetişkinlerin yüzde 28’i ürün ve hizmetleri kiralamayı tercih ediyor. Evi satın almaktansa kiralamayı tercih edenlerin oranı ise yüzde 47’yi bulmuş durumda. Araştırma verilerine göre apartman dairelerini kiralamayı tercih edenlerdeki bu yüksek oranın ardında yüksek gayrimenkul fiyatlarının yanı sıra, ‘önce kirala memnun kalırsan satın alma opsiyonunu değerlendir” yaklaşımının da etkisi var. Araştırmaya katılanların yarısından fazlası, yüzde 58’i kiralamayı tercih ettiklerini çünkü bunun kendilerine daha esnek olmayı, gereğinden fazla tüketmemeyi sağladığını söyledi. Bu tercihler Y kuşağı, özellikle de Z kuşağında önemli bir ağırlık kazanıyor.
Araştırmayı CNBC’ye değerlendiren Finansal Planlama Uzmanı Carolyn McClanahan, kiralamanın pek çok insan için öncelikli tercih hale geldiğini, kiralamanın avantajlarını hesaplamanın çok önemli bir tasarruf sağlayabildiğini vurguladı. McClanahan, “Örneğin çok sayıda davete katılıyorsanız bu geçerli değil ama tek bir davet için özel bir kıyafeti satın almak değil ama kiralamak pek çok insan için tercih edilen bir seçenek haline gelmiş durumda” dedi. Hazır giyim ürünleri ABD’de enflasyondan en çok etkilenen ürün grupları arasında yer alıyor. Erkek ve kadın giyim ürünlerinin fiyatında 2020’den beri artış oranı sırasıyla yüzde 15 ve yüzde 13.3 olarak açıklandı.
Almak ya da kiralamak, tüm mesele bu
McClanahan, özellikle Y kuşağı yetişkinlerin evlenmeyi ertelediğini, bir aile kurmayı ileri yaşlara attığını söyleyerek bu durumda iş değişikliği kararını çok daha rahat verebildiğini, çok hızlı şehir değiştirmeye imkan tanıyan bu yaşam tarzının da kiralamaya daha uyumlu olduğunu vurguladı. Bu yapı nedeniyle pek çok genç yetişkinin, “Önce kiralayayım, sonra alıp almamaya bakarım” diye düşündüğü belirtildi. Credit Karma araştırmasına göre genç yetişkinlerin yüzde 50’si, ev sahibi olmanın sadece zenginler için mümkün olduğunu düşünüyor.
Aylık 45 dolar ödeyerek abone olanlara her ay bir dizayner çanta
Kiralama trendinden dizayner çantalar da nasibini aldı. Lüks aksesuar kiralama şirketi Vivrelle’ın kurucusu Blake Geffen, düğününde gözlemlediği ihtiyaçtan yola çıkarak şirketi kurmuş ve 35 milyon dolarlık bir yatırım almış. Şirket 45 dolardan başlayan aylık aboneliklerle, 1000 dolarlık dizayner marka çantalar kiralıyor. Channel’den Dior’a kadar çok sayıda markanın özel çantalarının yer aldığı koleksiyon, tüketicilere o günün modasına uygun çanta kullanma şansı veriyor. CEO Geffen bu günlerde çok renkli dizayn çantaların daha fazla tercih edildiğini belirtti. Sitede 219 dolarlık aylık abonelik ise çantanın yanı sıra mücevher ve limitli üretim ürünler kiralamaya da imkan veriyor.